Träning på resande fot

I mitt jobb som produktspecialist på Bauerfeind Nordic reser jag en hel del över stora delar av Sverige, ibland är jag borta över dagen, ibland ett par dagar och ibland blir jag borta ett par veckor på en gång när jag ändå åker långa sträckor.

När jag reser iväg så att jag ska övernatta så har jag alltid träningskläder och ett par löparskor med mig, det tar nästan ingen plats alls i packningen och ger ändå så maximalt med energi och kickar igång en massa endorfiner i kroppen.

Jag har träffat många olika typer av resande säljare och många höjer på ögonbrynen över att jag tränar när jag är ute på mina resor. Själv höjer jag på ögonbrynen åt dem som skapar problem som inte finns, jag har fått höra ursäkter som t.ex.:
1. ”Jag får inte med mig träningskläderna.”
2. ”Jag hittar inte dit jag kommer så jag vill inte bege mig ut då.”
3. ”När jag suttit i en bil så är jag så trött och vill bara vila och jobba klart.”
4. ”Jag vet ju aldrig vad det är för väder så jag vet vad jag ska packa för träningskläder.”
5. ”När jag kommer fram vill jag sätta mig i hotellbaren och ta en öl/vin/drink för att
slappna av efter en resdag med kundbesök.”

Det här är bara några av alla möjliga konstiga ursäkter jag har hört för att slippa träna när de är på resande fot. Det är så klart inte så svårt att sticka hål på dessa ursäkter för deras egen bekvämlighet. Man kan lätt dra slutsatsen att dessa människor också hittar på ursäkter för att slippa träna även när de är hemma.

Mina svar på ovanstående påståenden:
1. Ett par tights, en underställströja/tröja/linne (beroende på årstid), en vindjacka, ett par strumpor, en sport-bh, ett par löparskor. Detta får plats i en egen liten tygkasse om man inte vill blanda dem med övriga kläder. Det är kläder som tar minimalt med plats och väger nästan ingenting, har man bil så är det inga problem att få med sig detta.

2. Vad bra, det är alltid roligt att upptäcka nya platser och dessutom får du en chans att träna upp ditt lokalsinne. Många hotell har kartor som de delar ut och de brukar vara väldigt behjälpliga med att berätta om olika rundor som finns i närområdet.

3. Jag känner igen känslan, samtidigt så brukar jag vara rätt trött på att gå in på ett hotellrum och sätta mig igen efter att ha suttit en dag i bil. Du blir piggare av att röra på dig. Rent fysiologiskt så händer det en massa saker i kroppen en massa ”må-bra-hormoner” frigörs och förutom det så kommer du att få frisk luft, sänka stressnivån och få mer energi till att jobba färdigt på hotellrummet senare på kvällen.

4. För en kort löprunda, eller promenad om man inte kan springa, så behövs inga superkläder, på vintern springer jag i samma kläder jämnt, om det är riktigt kallt har jag ett extra lager underställ på mig. På sommaren kan skillnaden vara jacka på eller av. Spöregnar det? Vad gör det om du blir lite blöt? Ingen har dött av det! Du kommer bara att känna dig pigg och fräsch efteråt. Du ska ändå duscha efteråt.

5. Att många resande säljare har alkoholproblem är ingen hemlighet. Många ”unnar” sig ett glas, eller tre, när de sitter på hotellen. De tycker synd om sig själva för att de måste bo på hotell och alkoholen blir någon slags ångestdämpare mot ensamheten. Jag fördömer inte att ta sig ett glas till en god middag ibland, lika som man kan göra hemma. Det som jag ser alltför ofta är människor som sitter i baren och tar glas efter glas efter glas, varje kväll. Ingen kan heller hålla koll på dem eftersom de byter hotell hela tiden så därför blir det ett alkoholberoende som de kan dölja väldigt länge för sin omgivning.
Träna först och jag lovar att du kommer att bli pigg men även avslappnad och kanske du inte ens är sugen på alkohol efter träningspasset.

Det är till och med så att du kan göra en hel del träning på hotellrummet med din egen kroppstyngd som bästa motstånd och då behöver du inte ens träningskläder, dra för gardinerna och kör igenom kroppen i bara underkläderna. Slut på ursäkter!

Jag väljer ofta att bo på Nordic Choice Hotels där det finns möjlighet till det. Anledningarna är flera, dels är det fräscha hotell och de flesta har i alla fall ett litet gym med det mest basala man kan behöva för att träna igenom kroppen.
Dels har de ofta restauranger med bra matutbud som känns fräscht och det går att hitta något som passar de flesta.
Dels gillar jag Petter Stordalen! Hans filosofi att skapa hållbarhet. Allt ifrån att han själv tar sin löptur på morgonen för att hålla sig frisk och stark och bli pigg inför dagens möten. Till hur de jobbar aktivt med att skapa förutsättningar för gäster att träna och att de också ser till att värna om miljön. Inte bara i Sverige utan även globalt. Petter Stordalen har varit en otroligt viktig livlina för mig, utan att han vet om det själv och ni kommer att få läsa mer om det någon gång i framtiden, men inte nu.
Att ledningen värnar om sin egen, sin personals och sina gästers hälsa och samtidigt miljöengagemang på lokal och global nivå ger ett sunt intryck för mig som gäst, där vill jag bo! Där känner jag mig hemma, åtminstone för den natten jag bor där.

Fundera över vad du kan göra för din egen hälsa och välmående om du har ett jobb där du reser mycket. Eller om du känner någon som reser mycket och brukar dra de ovanstående ursäkterna för att inte träna på sina resor, nu har du några svar till dem…

Ta hand om dig och din kropp, du får bara en…
Kram Cattis ♥

 

Annonser

2 thoughts on “Träning på resande fot

  1. Hej vackra människa, JAg undrar om du har tid och lust att kontakta mig, jag har frågor om diskbråcksrehab utan op. Kram och grattis till en underbar livsbejakande inställning♥

    1. Hej Bodil!
      Stort tack för dina värmande ord!
      Min erfarenhet är att hitta en riktigt bra sjukgymnast som är duktig på ryggar och jobbar både med rehabträning men även med behandlingar om det behövs. Varje individ har olika typer av smärta och diskbråcket kan yttra sig på olika sätt, därför är det svårt att säga att det som fungerat för mig ska fungera för alla. Jag fick en hård formgjuten plastkorsett som jag använde all vaken tid i flera månader i kombination med specifik rehabträning för att stärka upp min egen bålstabiliserande muskelkorsett.
      Mitt bästa tips är tålamod, tålamod, tålamod! Det tar tid, men diskbråck läker ihop. Oavsett operation eller inte så krävs det disciplin och träning av dig. Det finns inga genvägar, men det går att komma tillbaka.
      Idag känner jag mig inte hindrad i mitt liv, jag kan göra allt jag önskar, men jag tränar hela tiden för att hålla ryggen i schack.
      Lycka till med din rehab! ❤

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s